Części składowe
amortyzatora to korpus zewnętrzny, cylinder wewnętrzny oraz
chromowany tłok. Cylinder umieszczony jest w korpusie amortyzatora,
zawór dolny znajduje się między korpusem amortyzatora a cylindrem.
Chromowany tłok porusza się w cylindrze, a na jego końcu
umieszczony jest zawór górny. Wewnątrz cylindra oraz korpusu
znajduje się olej. Olej odpowiedzialny jest między innymi za
tłumienie ruchu tłoka, jest on przetłaczany z przestrzeni między
korpusem a cylindrem (poprzez zawór dolny) oraz w cylindrze pomiędzy
zaworem górnym. Siły tłumienia dla danego samochodu uzależnione
są od odpowiedniego doboru zaworów.
Rodzaje amortyzatorów
Dla uściślenia
- w autach nie montuje się amortyzatorów gazowych, montuje się amortyzatory olejowe lub też gazowo-olejowe, gdzie gaz jest tylko dodatkiem,
- obecność gazu w amortyzatorze gazowo-olejowym jest odpowiedzialna za poprawienie charakterystyki jego pracy, za lepsze tłumienie, kierowca nie jest w stanie określić czy jego amortyzatory są z dodatkiem gazu,
- z biegiem czasu gaz w wyniku nieszczelności może wydostać się z amortyzatora, nie jest to jednak powód do zmartwień, pomimo jego braku poziom tłumienia może nadal mieścić się w granicach normy wynikającej ze specyfikacji.
Amortyzator oryginalny czy zamiennik?
Rozsądniej wydaje
się wybrać amortyzator oryginalny między innymi dlatego, że jeden
typ samochodu ma kilka różnych zestawów amortyzatorów. Jak wiele?
Bardzo często stosuje się amortyzatory w zależności od wersji
silnika (wielkość silnika = ciężar), a także w zależności od
budowy samochodu (np. wersja 3 lub 5 drzwiowa). Dla jednego typu
samochodu może być kilka, kilkanaście różnych wersji
amortyzatorów. Każdy przystosowany dla danego silnika oraz wersji
nadwozia tak aby zapewniał optymalne tłumienie.
Oczywiście można
też poszukać zamiennika, który z zewnątrz będzie wyglądać
niemalże identycznie jak amortyzator oryginalny. Zapewne we wnętrzu
zamiennika będzie zamontowany kod zaworowy, który będzie średnią
z kilku różnych oryginalnych zestawów. Stosując zamienniki nigdy
nie uda nam się uzyskać idealnej siły tłumienia dla danej masy
auta oraz wersji nadwoziowej. Wiąże się to także z szybszym
zużyciem amortyzatora, a także innych elementów zawieszenia.
Również niezbyt
dobrym pomysłem jest kupowanie oryginalnych amortyzatorów używanych
na serwisach aukcyjnych. Amortyzator pochodzący np. z corsy z
silnikiem 1.3 diesiel nie będzie miał tych samych właściwości co
pochodzący z corsy z silnikiem 1.2 benzyna. Tylko z zewnątrz będą
one wyglądały niemalże identycznie, ale ich siły tłumienia będą
się różniły znacznie.
Temat doboru
odpowiednich amortyzatorów dla swojego auta jest powszechny na
różnego rodzaju forach dyskusyjnych, blogach czy serwisach
tematycznych. Jeśli decydujemy się na samodzielny zakup tej części
zwróćmy szczególną uwagę na kompetencje autora danego artykułu
czy wpisu. Czasem warto wydać dosłownie kilka złotych więcej i
nie martwić się, że kupiliśmy jakiś bubel. Amortyzatory są
odpowiedzialne w znacznym stopniu za nasze bezpieczeństwo.
Radosław Kowalczyk
Radosław Kowalczyk